arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۳۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۸ مرداد ۱۳۷۷: [علی]لاریجانى از اینکه در شوراى عالى امنیت ملی، در مورد افغانستان به تصمیمى نرسیده‌اند، شکایت داشت / با شرط‌هایى که به رهبرى براى اقدام نظامى گذاشته‌اند، عملاً دخالت نظامى مقدور نیست

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [علی] لاريجانى، [رییس سازمان صدا و سیما] آمد و از اينكه در شوراى عالى امنيت ملی، در مورد افغانستان به تصميمى نرسيده‌اند، شكايت داشت. با شرط‌هايى كه به رهبرى براى اقدام نظامى گذاشته‌اند، عملاً دخالت نظامى مقدور نيست. آقاى [سیدعلی‌اصغر] حجازى، از مشهد اطلاع داد كه يك نفر از يازده ديپلمات ايرانى در مزارشريف كه موفق به فرار شده، گفته است كه بقيه افراد، توسط طالبان شهيد شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

آقاى [حسین] صادقى، سفيرمان در امارات [متحده عربی] آمد و گزارشی از عدم پيشرفت در مسأله اختلافات با امارات بر سر جزاير داد و خواست كه مثل عربستان و ليبى، روابط خانوادگى براى تلطيف، برقرار شود. گفتم، به هر حال سياست ما بايد اين باشد كه مذاكرات ادامه يابد و منتظر نتيجه نباشند. از من خواست‌كه براى معضلات كشور و ايجاد امنيت اقتصادى كمك كنم و اطلاع داد كه در يك سال اخير 700 شركت ايراني در امارات ثبت شده است.

برگزاركنندگان سمينار شوراى جوانان صداوسيما آمدند. آقاى [حسین] هراتى، [مشاور رییس سازمان صدا و سیما در امور جوانان]، گزارش كار و محورهاى اهداف، شامل آموزش، اشتغال، ازدواج و پُركردن اوقات فراغت را داد. من هم سخنرانى كردم و دربارة تلاش‌هايى كه در اين خصوص در برنامه‌هاى اول و دوم شده توضيح دادم و خواستم كه همان اقدامات دنبال شود. بعد از مراسم، آقاى [علی] لاريجانى، [رییس سازمان صدا و سیما] آمد و از اينكه در شوراى عالى امنيت ملی، در مورد افغانستان به تصميمى نرسيده‌اند، شكايت داشت. با شرط‌هايى كه به رهبرى براى اقدام نظامى گذاشته‌اند، عملاً دخالت نظامى مقدور نيست. آقاى [سیدعلی‌اصغر] حجازى، از مشهد اطلاع داد كه يك نفر از يازده ديپلمات ايرانى در مزارشريف كه موفق به فرار شده، گفته است كه بقيه افراد، توسط طالبان شهيد شده‌اند. ساعتى بعد آقاى [علاءالدین] بروجردى، تلفنى اطلاع داد كه وزارت اطلاعات، اين خبر را قبول ندارد و مى‌گويد زنده هستند. گفت، به خواست وزارت امورخارجه و ریيس‌جمهور، از سمت نماينده ويژه در امور افغانستان استعفا داده و ناراحت است كه اين اقدام، به معناى مقصربودن او در مسأله افغانستان تفسير مى‌شود. من هم اين سياسى‌كارى را نمى‌پسندم.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و در مورد پذيرش مسئوليت اداره جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر مشورت‌كرد؛ نظر مساعد دادم. انتقاداتي بر نحوه كار روزنامه زن دارد. عصر آقاى كرباسچى، [شهردار تهران] آمد. از ابراز احساسات و حمايت‌هاى مردم بعد از محاكمه توضيحاتى داد و راجع به دادگاه تجديدنظر صحبت شد. گفت، شكايت آقاى [سیدعلی‌اکبر] محتشمى را به آقاى خاتمى، به خاطر بدگويى به [حزب] كارگزاران مى‌كند. من هم از بى‌تحركى‌كارگزاران، در دفاع از سازندگى در مقابل ابهامات و تحريف‌هاي مخالفان، انتقادكردم. خواست‌كه بروم طرح ساخت كانال بزرگ جمع‌آوري آب‌هاى سطحى تهران را ببينم كه با كمك بانك جهانى ساخته مى‌شود. از نمونه‌هاى انتقاد مردم به رهبرى گفت.

آقاى [محمدعلی] شرعى آمد. ضمن اظهارنگرانى از وضع رهبرى و ولايت، از من خواست كه كمك كنم و به خصوص در انتخابات مجلس خبرگان. نمونه‌هايى از تبليغات غلط محافظه‌كاران در مورد رهبرى و... را گفتم.

نظرات بینندگان